Wednesday, January 15, 2014

SWEET & SIMPLE MAKEUP TUTORIAL

Hello girls. Jom main makeup dengan Farah! Tapi saya cuma buat simple makeup saja. Tak heavy & tak berapa professional pun. Sekadar biasa-biasa & cuma nak kongsi cara Farah ber-makeup untuk hari biasa sama ada pergi kerja/keluar berjalan-jalan.

Antara bahan-bahan yang diperlukan adalah:




Sebelum saya mulakan dengan sapuan foundation pada kulit muka, saya perlukan Hada Labo Moisturizer untuk menghilangkan kesan kotoran & jadikan kulit saya lembut.
Selepas sapu moisturizer dengan kapas, barulah saya sapukan foundation pada kulit muka. Saya gunakan MAC Mineralize Satinfinish Foundation (NC 15). Sila pilih warna foundation yang sesuai dengan skin tone anda.


Marilah tutup segala bekas jerawat, eyebag dan sebahagian dengannya dengan Mac Concealer. Ini sangat penting untuk perempuan yang ada masalah jeragat. Bolehla cover dengan concealer.


Selesai saja sapu foundation & bedak asas, barulah kita boleh mulakan sesi makeup bersama Farah. Cewah. 

Mula-mula sekali, saya akan mulakan dengan mata. Tak complete bahagian mata, bahagian lain saya tak boleh sentuh. Jadi, apa kata kita mulakan dengan eyebrow. Tidak kira jika makeup atau tidak, pasti farah akan gunakan IN2IT sebagai eyebrow liner sebab sentiasa bagi effect yang cantik untuk kening saya. Saya tak berapa suka kalau kening saya nampak nipis. Nanti muka saya nampak garang.






Lepas tu, baru saya boleh warnakan kelopak mata. Farah pilih colour yang soft(pink & purple) So, farah pilih warna pink untuk dijadikan sebagai eyeshadow. 


Saya guna teknik dari kiri ke kanan sehinggalah menampakkan warna pink itu.





Oh yes, jangan lupa guna mascara untuk melentikkan bula mata. So far, saya tak pernah guna bulu mata palsu. Muahahaha.






Untuk menampakkan muka lebih ceria, saya warnakan pipi saya dengan MAC Powder Blush. Warna pink juga. Kalau warna pink, baru nampak muka lembut & sopan. Gituuu..

Akhir sekali. Bahagian paling saya suka, lipstick! Hahaha. Kalau keluar tak pakai lipstick memang tak sah. Untuk lipstick pula, saya guna MAC Pure Decoration(A82).







Mission accomplished! Haha. Selesai sudah simple makeup tutorial dari saya. Dah boleh menggedik depan kamera ya! Kalau ada antara korang yang pernah post pasal makeup tutorial, silalah tinggalkan komen dibawah. Boleh saya baca & belajar :) Thank you for reading!

7 comments:

  1. hurmm. nina memang ada masalah jeragat. tp mac mahallah. hukhuk

    ReplyDelete
  2. cantik!!! kalau nak kulit lagi cantik, jom cuba skincare belitarae! cuma rm230 for one set of cleanser,toner,serum,vit c and acne cream. sms/whatsapp 018-3907307 :)

    ReplyDelete
  3. cantiknye..thnxs for tutorial simple ni senang nak makeup hehehhe

    blogwalking come visit my blog http://joywanabe.blogspot.com/

    ReplyDelete
  4. tengs y..
    Artikelnya menarik n moga membantu juga buat pembaca yg lainnya
    oya klo untuk kaos kaki muslimah saat ini sperti apa y..

    ReplyDelete
  5. cantiknya warna lipstik..suka tengok..

    ReplyDelete

Thank you for reading